Feb 8, 2012

Kepala periuk pecah



Hmm.. ini bukan suatu topik yang baik untuk diceritakan. Tapi takpa, aku ceritakan juga sebab cerita ni melibatkan aku. Ya, sebab aku lah yang memecahkan kepala periuk puan emak tanpa sengaja. Diulangi tanpa sengaja ye.

Kejadian berlaku pada hari Isnin, iaitu kelmarin. Sampai sekarang aku tak beritahu emak aku lagi sebab.. sebab.. takut! Mesti mak aku akan mengamuk dan apabila beliau mengamuk, keadaan itu sangat dasyat. Sebab pertama dia akan mengamuk ialah itu adalah periuk kesayangan beliau. Periuk tanah liat yang sedap memasak dalam dia. Kedua sebab aku tak berhati-hati dan aku lah yang suka merosakan segala barang dia dalam rumah ni. Okay, yang ni aku cerita lebih lanjut dalam perenggan baru.

Dalam rumah ni, aku yang suka ranapkan segala barang-barang mak aku. Seperti kebiasaannya, aku tak sengaja. Ya, tangan aku selalu tak hati-hati, selalu shaking tak tentu fasal dan akibatnya, segala barang yang aku pegang/guna pada waktu itu akan ditimpa berbagai perkara. Seperti sebelum ni yang pernah diceritakan, aku dah bakarkan kain baju kurung mak aku. Ha.. yang ini aku betul-betul tak salah tau. Kain tu yang super sensitif. Baru letak no.2 dah terbakar. Kain tu licin sangat. Aku masih ingat lagi kejadian tu dan akibat yang aku dapat setelah mengaku. Baru-baru ni mak aku ada tunjukkan kain tersebut yang dah ditampal (dijahit semula) untuk cover kesan terbakar tu. Mak aku punya ayat lebih kurang macam ini, "Inilah kain yang kau dah bakarkan itu hari. Kesian mak kena pakai baju compang camping sebab anak dah bakarkan baju mak dia". Mak, minta maaf tau! Memang orang tak sengaja. Takan lah seorang anak dengan riang hati nak bakarkan baju mak dia masa menggosok kan. Kedua, sudah lah aku bakarkan kain mak aku, aku pecahkan iron pulak. Haishhh!! (tengah menampar diri). Yang ini pun aku rasa aku tak salah juga sebab.. sebab.. iron board tu yang ringan, habis terjatuh iron tu dan terus sumbing! Time ni memang takut sebab bunyi dentuman iron jatuh tu sungguh kuat, aku tak kisah lagi kalau iron tu pecah tapi aku lebih risau kalau tiles yang pecah. Nasib baik tak. Fuhh! Perkara tu dah terjadi lama tapi mak aku baru perasan baru-baru ni sebab dia pergi iron baju kat atas. Semua kejadian nak berlaku bertimpa-timpa pula. Mak aku cakap " Mak iron tadi kat atas, tengok iron tu dah pecah ye. Siapa punya kerja tu?". Aku dengan nada paling slow, "orang buat..". Mak aku, " kau lagi?! Apa lagi yang kau dah buat?? ". Aku, " mana ada lagi tu ajelah. Ter la mak. Ter.. Iron board tu ringan sangat. Tergolek iron tu jatuh. Nasib baik iron tu yang pecah sikit dari kena kaki orang kalau tak terbakar terus. ". Mak aku " kalau tak hati-hati tulah yang jadi. Kau ni buat kerja boleh tak hati-hati lebihhh sikit..bla..bla.." . Nasib baik kakak aku tolong aku dengan mengiyakan yang iron board tu ringan dan menyusahkan. Itu sebab iron tak stabil letak atas dia. Terima kasih kakak! Lagi-lagi kejadian, aku juga ada pecahkan tutup kaca mangkuk Pherex (tak reti eja) beliau. Sepatut penutup tu ada dua tapi sekarang tinggal satu walaupun ada dua mangkuk, mereka terpaksa berebut penutup. Haha! Setiap kali mak aku pegang mangkuk tu setiap kali tu jugalah dia ingatkan semua orang yang ada kat dapur masa itu yang aku lah pecahkan penutup tu. Tak perlu kot mak! Waa..!! Selain suka pecahkan penutup mangkuk dan periuk, aku juga pecahkan penimbang tepung mak aku. Tapi kisah pecahkan ni masa aku sekolah rendah la. Kes ni pun beliau akan ungkit setiap kali beliau nak buat kuih masa nak menimbang tepung. Walaupun dah ada mesin penimbang teknologi, mak aku ni nak juga buka cerita yang penimbang dia jahanam sebab aku buat. " Kau ingat tak yang kau pecahkan mak punya penimbang kaler oren tu? Hobi kau pecahkan barang kan? ". Mak aku cakap tu sambil senyum-senyum. Tak pasti pula aku tu senyum kambing, senyum sinis atau senyum simpul. (: <-- senyum macam ni lah.

Berbalik kepada kisah penutup periuk tanah liat tu, kejadian berlaku semasa aku nak panaskan lauk. Dalam periuk tu masak masak lemak cili api. Jadi aku nak panaskan lah lauk tu masa nak makan dengan kakak aku sebab mak aku tidur (nasib baik dia tidur masa ni). Masa aku buka periuk dan nak letak ke bawah, aku terlepas tanpa sengaja dan praapp.. pecah.. ! Dia terbelah dua bahagian tepi tu. Aku terus mengigil takut. " Kak.. nak buat macam mana ni??! " Kakak aku, " Takpa, makan dulu. Dah makan nanti baru fikir ". Aku pun terus makan walaupun hati tak senang, tahap kelaparan lebih menguasai keadaan masa itu. Sambil makan tu termenangis la juga akibat takut kalau mak aku tau. Aku juga fikirkan ayat-ayat yang patut aku cakap kat mak aku masa aku nak buat pengakuan nanti. Jadi, aku pun suruh kakak atau adik aku mengaku sebab mereka anak emas tapi sorang pun tanak tolong mengaku sebab kata diorang tak dapat habuan apa pun. Kejam kot!! Dapat pahala apa kalau membantu orang yang terdesak seperti aku ni. Aku memang anak buluh betunggg..!! :,(

Kakak aku bagi cadangan supaya gamkan aje periuk tu. Aku pun paksa adik aku pergi beli gam dekat kedai sekarang tu juga. Aku tak kira, kena gamkan kepala periuk tu sebelum mak aku bangun tidur. Sementara adik aku pergi beli gam aku pun berkira-kira dengan kakak aku apa lah nasib aku kalau mak aku tau aku lah pecahkan periuk tu. Aku rasa macam nak lari pergi mana-mana je sebab takut. Takpun aku tuduh je abang ipar yang buat. Mesti mak aku tak marah. Tapi tak logik pula sebab abang ipar balik kampung dia hantar opah. Arghh.. kusut! Dan dengan kadar kelajuan Yaya Boboiboy, adik aku pun balik bawa gam cap UHU. Okay, aku pun gamkan dengan penuh hati-hati. Nampaknya ia mau melekat tapi rupa dia comot sikit dan obvious lakaran pecah tu. Itu je aku mampu buat. Bak kata kakak aku, baik bagitahu mak aku lepas dah lekatkan kepala periuk tu. Sekurang-kurangnya tahap kemarahan puan emak berkurang 40%. Yelah, aku cuba.

Setelah berjaya lekatkan, aku rasa ada sedikit kelegaan. Tapi sikit je lah sebab ianya lebih molek dari tadi yang terbelah dua. Kakak dan adik aku membantu, tapi lebih banyak membantu menakutkan dan menggelakkan aku. Mereka cakap aku kalut dan kabut sangat dan sepatutnya aku chill je. Chill apa kejadahnya time-time macam ni! Aku yang pecahkan haruslah aku paling takut sekali kan. Tengah aku basuh pinggan sambil sedih-sedih tu, tiba-tiba dengar bunyi selipar mak aku. Bunyi selipar ni menunjukkan yang mak aku tengah datang ke arah dapur lah. Bunyi selipar ni memang kami kenal sangat dan aku yakin mak aku dah bangun tidur dan terus pergi ke dapur untuk spotcek kot. Kakak aku pula dah bisik-bisik dari meja makan sambil buat gaya ' mak datang.. mak datang..! ' kat aku. Aku pun kabut tak tau nak buat apa dan menyorok kat tepi peti ais. Bila aku fikirkan balik, aku pun tak pasti kenapa aku perlu menyorok dekat peti ais. Sebab orang yang bersembunyi ni nampak sangat dia yang bersalah. Tapi memang betul aku yang bersalah kan. Aku pun intai sikit dari tepi sebab keadaan macam sepi je takda bunyi jadi aku musykil sebab kalau mak aku datang dapur mesti dia menyapa siapa-siapa yang ada kat dapur masa tu. Rupanya bila aku intip nampak kakak sedang gelak golek-golek dengan adik aku sebab rupanya adik aku yang pakai selipar mak aku tu untuk menakutkan aku lah kononya!! Hantu punya budakkk....!!!! Aku kat tepi tu dah geletar kepala lutut kot! Tak kelakar la buat macam tu masa keadaan tertekan ni. Aku pun dengan tak semena-mena terus bergolek kat lantai dan menangis. Aku pun tak faham kenapa nak menangis. Mungkin sebab aku betul-betul takut agaknya. Aku memang rasa nak angkat peti ais dan hempaskan kat adik aku je masa tu! Tak guna punya budak! Berani main-mainkan aku ye!

Diorang gelak-gelak dan aku sikit pun tak pandang sebab aku naik hangin, naik hantu, naik tocang,naik sheh, naik minyak dan semua naik la!! Orang tengah gundah gulana berani-berani bergurau dengan cara macam tu. Ingat sweet ke? Iskk! Akhirnya tuan punya selipar betul-betul datang. Semua orang tergamam. Aku paling tergamam sekali dan terus lari naik bilik. Takutt.. ! Aku dengar dari bilik dia orang ceria-ceria je borak. Mak aku tak perasaan kepala periuk tu sebab aku dah letak bahagian yang nampak retak tu kat belah yang kurang pencahayaan. Seperti kata kakak aku yang melegakan, " Gam je wei takpa. Periuk ni hitam, mak kan rabun jadi mak tak nampak! ". Ya juga. Mak aku rabun sebab tu sampai sekarang dia tak nampak kesan pecah tu. Ataupun dia dah perasan tapi dia tak tergerak hati nak bertanya ke. Hmm, entah la. Aku memang bersalah ni kat mak aku sebab dah masuk hari ke3 tapi aku tak bagitahu beliau lagi perihal penutup periuk. Nasib baik hari ni tak masak dalam periuk tu jadi aku rasa tak perlu la aku mengaku sekarang. Bila masa gunakan periuk tu nanti baru mengaku kot. Aku pun dah reka dialog masa hari pengakuan nanti. Harapan aku sekarang semoga mak aku tak marah, lembut hati dan senyuummm je masa aku mengaku nanti. (Tinggi kan cita-cita aku?). Aku ingat nanti nak bagi mak aku hadis yang anak buah aku selalu sebut bila ibu dia marah dia lah, " Jangan kamu marah bagi kamu syurga.. ". Mesti mak aku tak jadi marah dan terus bertambah-tambah sayang kat aku. Hikhikhik!

Nota: Sikit je kan pecah tu? Kan? Kan? Kan?

Feb 7, 2012

Kembar 3



Semalam, aku, kakak dan anak buah telah pergi ke Mekdi. Kesian Naurah cuti sekolah tak pergi mana pun, duduk rumah Atok je, takpun pergi rumah jiran sebelah ( Cik Pidah). Boring je budak tu. Pergi Mekdi pun jadi la kan.

Semalam juga aku telah tambah lagi permainan anak patung dia. Minggu ni beli Happy Meals dapat anak patung Alice in Wonderland. Anak buah dah ada 2 ekor, jadi aku dah tambah kan lagi sekor jadi dia ada 3 anak kembar! Hurreh !!

Naurah kata kat ibu dia 'ibu, muka dia 3 semua sama ibu'. Naurah teruja dengan 3 anak patung sama dia. Kemain suka dia. Kelakar kot dia rasa sebab ada 3 anak patung yang muka sama. Aku menyibuk dengan mengatakan mereka kembar tu sebab muka sama. Beliau terus tuduh yang dia sendiri adalah ibu kepada anak-anak kembar dia tu. Suka hati kau lah budak! Dia tanya aku lagi apa nama anak-anak kembar dia. Dia yang jadi ibu lepas tu suruh aku bagi nama pulak eh. Takpa, aku dah bagi nama anak-anak dia tu. Nama mereka Doralina, Doraliza dan Dorayaki. Comel kan nama-nama tu (:

Nota: Doralina, Doraliza, Dorayaki. Tepi kanan sekali tu Naurah sebab tu Puteli yang dah besar macam dia, katanya. Sekarang ni anak-anak patung tidur mata tutup. Kalau berdiri kan mata semua tu celik. Seram je.

Feb 2, 2012

Saya nak jadi penulis!!

Nekad - aku ingin jadi penulis. Eh, bukankah sekarang ni pun dah di kira menulis? Ya.. betul. Tapi aku nak jadi penulis, yang betul-betul penulis. Jadi, tolong jangan gelak kan aku.

Selamat menulis, penulis. Go go!

Jan 24, 2012

Cameron Highlands


Ini ladang teh tau.

Sabtu lepas (21/01/2012) aku dan rakan-rakan telah pergi ke Cameron Highlands. Padan muka kami sebab tersekat jem selama 8 jam sebelum sampai di sana. Argh. Pandang kiri kanan kereta sama je kat sebelah. Rasa macam nak buka tingkap borak-borak dengan kereta sebelah je. Takpalah, pengalaman ni. Sekurang-kurangnya setiap kali raya cina akan ingat peristiwa berdarah ni.

Kami sampai malam. Dah la malam, hujan pula tu. Sejukkkkkk~~ Kesejukan sampai rasa nak baling diri dalam unggun api je. Tapi tempat penginapan kami takda unggun api. Kaki walaupun pakai stokin tapi bila berjalan kat lantai tu macam pijak ais je rasa. Mungkin sebab hujan maka suhu bertambah-tambah sejuk. Kalau tak hujan takdalah rasa amat sejuk macam tu kot. Bila ke pasar malam terasa bahagia bila berdiri depan orang kipas jagung bakar. Panas la sikit. Eh, sedapnya makan jagung bakar butter lebih !! Yummeh yummeh yummeh!

Esoknya kami telah ke ladang teh dan kebun bunga walaupun aku tak suka bunga. Aku ada ambil 2 keping gambar bunga yang terpilih. Oh ya, selain jagung bakar yang enak, brokoli goreng pun enak juga. Strawberry salut coklat memang lazat dan pastinya yang paling sedap sekali ialah aiskrim strawberry!!



Warna bunga ni nampak manis jadi aku suka.







Eh, ini bunga ke? Ini macam loceng je bentuk dia. Aku pun tak pasti ni apa.



Suka tengok bunga ni. Dia kecil tapi nampak kuat. Walaupun dia tak besar dan gah macam bunga-bunga yang lain, dia akan tolong cantikkan bunga yang lain bila letak bunga ni dengan bunga besar yang lain. Rasanya bunga ni suka menolong bunga yang lain lah. Eh, apa aku merepek ni. Apa-apalah.




Nota: Tak ambil gambar banyak sebab konon-konon nak menghayati keindahan alam lah. Konon.

Jan 14, 2012

Ha Wau Ha Wau



Ini adalah 2 helai tiset kool. Ada warna putih dan hitam. Katanya yang hitam tu salah buat. Apa yang salahnya pun tak tahulah. Menarik je. Terima kasih!









Sebenarnya part yang paling kool dekat tiset ni adalah tulisan jawi berkenaan. Ha wau ha wau, HUHU maksudnya. Maksudnya ini adalah tiset kumpulan. Hurreh!











Ingatkan tiset ni ada tulisan ha wau ha wau je rupanya disertakan sekali dengan gambar akak ni. Akak pun akaklah. Layankan aje.





Siapa-siapa nak tiset wajah sendiri angkat tangan!

Jan 13, 2012

Buku Baru



Hari yang ke 13 dalam bulan pertama di tahun baru. Rasanya sempat lagi aku mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada kamu. Ya, kamulah yang sedang membaca ini! Semoga tahun ni lebih membawa makna, lebih produktif, lebih bersemangat, lebih kuat, lebih hangat dari biasa dan lebih segala-galanya dari tahun lepas. Eceh! :D

Topik pada pagi ini ialah tentang buku baru. Sebenarnya buku ni taklah berapa baru, cuma lambat dihebahkan menjadi entry je. Apa-pun aku dah khatam buku ni. Buku yang sangat menarik! Terima kasih sejuta kepada sahabat Seroja dan Lala kerana membelikan buku ni. Bertuah ada kawan yang pergi bercuti ni, bila pergi tak lupa belikan hadiah. Ewah! Mari selidik sikit tentang buku ni.

Puisi Perempuan
Perempuan Puisi


Tajuk pun dah kool kan? Apatah lagi baca dalam dia, lagi kool. Haha. Sebenarnya banyak je perkataan jawa yang digunakan dan pastinya aku memang aku tak faham. Sebab buku ni dari Jogjakarta,Indonesia jadi bahasa yang digunakan sudah pastilah bahasa Indonesia. Aku juga amat malas nak google mencari maksud sebenar. Aku cuma faham sendiri je dan kaitakan dengan situasi ayat. Rasanya maksud yang disampaikan aku boleh agak. Agaknya lah.

Menarik tentang buku Jurnal Sajak ini ialah segala sajak dan puisi dari pemuisi-pemuisi perempuan. Seperti yang tertera di muka hadapan, Puisi perempuan Perempuan puisi makanya karya-karya dari golongan wanita. Hebat! Pemuisi dari negara barat dan juga dari Indonesia sendiri. Ada yang aku tahu pemuisi tersebut dan banyak juga aku tak tahu. Takpa, dengan bantuan buku ni, aku telah mengenalpasti beberapa nama pemuisi.

Puisi yang disajikan juga sangat apa ya, sangat realistik. Maksudnya, penggunaan ayat yang digunakan begitu dekat-perkataan sehari-harian. Penceritaan dalam puisi dan sajak sangat dekat dengan diri kita sendiri. Ya, yang ini aku pasti. Kerana segala yang kita buat sebenarnya, apabila diterjemahkan melalui kata-kata akan membentuk satu penceritaan yang menarik. Struktur ayat yang digunakan membuatkan aku berfikir yang luasnya maksud puisi dan sajak itu sendiri. Sebab boleh jadi ayat yang kita bina boleh menjadi maksud yang mudah difahami tanpa perlu kata apa-apa. Argh, aku semakin keliru dengan struktur ayat sendiri ni. Hehe.

Mungkin bagi sesetengah orang buku macam ni sangatlah membosakan. Ya, aku boleh faham sebab aku sudah jumpa dengan golongan tersebut. Contoh paling baik adalah aku. Dalam rumah ni aku je yang suka buku begini, orang lain semua tak ambil peduli. Oh, aku dan orang lain memang tak sama! Sudah pasti dalam kehidupan ini, apa yang kita suka tak semestinya orang lain suka. Apa yang orang lain tak suka mungkin boleh jadi kesukaan bagi kita. Hidup ni kelakar kan? (:

Disudut kiri bawah buku tertera 'Nomor 1 Tahun 2011'. Maksudnya buku ni best-seller la ni tahun lepas. Bertuah la aku sebab dah dapatkan buku ni. Yeay!

p/s: Teringin juga jadi si pemuisi seperti akak-akak ni semua. Suka betul berangan aku ni.

Dec 25, 2011

25 Disember 2011

Hari ini memang hari krismas tapi yang lebih penting dari itu, hari ini ialah hari ulangtahun perkahwinan ibu bapa. Hurrehh.. tepuk! tepuk!

Ibubapa telah berkahwin selama 33 tahun. Mak aku cakap berbagai pengalaman telah beliau tempuh seperti manis,pahit,masam,masin,payau semua ada. Kau ada? Dia cakap lagi. Memang la aku takda mak!! Tapi ayah aku cakap yang banyak manis je. Amboi ayah!

Jadi tahun ni kami meraikan mereka dengan pergi makan di restoran arab. Pertama, sebab mak aku ingin sangat makan makanan arab. Kedua, sebab aku pun nak makan juga. Hehe. Jadi kami telah ke Alrawsha di Kg. Pandan kot. Entahla, mungkin aku berangan semasa dalam kereta tadi jadi aku tak pasti mana lokasi restoran tu. Turun-turun kereta je dah sampai. Cis.

Tempat makan tu menarik, bangunan tu sendiri dah menarik. Patutlah, Alrawsha tu nama batu di tengah lautan di Labenon, patut seni bina dia macam dalam gua je konon-konon. Aku tahu ni pun sebab aku baca di menu makanan. Ada cerita sekali pasal asal usul nama kedai ni.

Masa sesi menganalisa makanan, aku pun tak tahu nak order apa sebab aku tau tujuan datang sini nak makan nasi mandy, jadi nasi mandy la yang perlu di order. Diingatkan, aku bukan sengaja mengada eja mandy ni mandy bukan mandi sebab aku tiru dalam menu tu eja macam ni. Okay? Tapi aku tertarik dengan satu menu ni yang bernama Tabbouleh. Ada kisah disebalik nama Tabbouleh ni. Begini kisahnya.

Masa sedang mencari-cari makanan yang bersesuaian dengan tekak, aku terserempak dengan nama Tabbouleh ni, kebetulan si pengambil order ni ada di sebelah. Aku bercakap la 'Tabbouleh' sambil membaca menu tu, rupa-rupanya beliau dengar dan dengan tiba-tiba dia menyahut 'boleh'. Aku agak hairan sebenarnya. Tapi aku tersedar yang dia tengah buat cubaan melucu, sebab dia cakap 'boleh' sambil senyum-senyum. Jadi aku pun cakap la kat dia 'boleh ke tak boleh?'. Dia jawab 'bolehhhh..bolehhh order'. Ewah!! Berani dia main boleh-tak boleh dengan aku ye! Haipp!



No.7 - Tabbouleh

Aku give up dengan sesi memilih makanan. Aku serahkan kepada kakak dan abang ipar je memilih. Aku makan je apa-apa yang mereka order nanti. Tuan ayah pula kelihatan dah tak senang dengan menu makanan sebab tiba-tiba beliau minta sambal ikan. Takda kot ayah! Berani minta sambal ikan kat kedai arab! Kari ikan aku boleh terima lagi. Tapi kari ikan pun takda disini. Arab makan ayam dan daging je kot. Agaknyalah sebab si pengambil order pun cakap takda. Puan emak dari mula sesi asyik menyeru nasi mandy. Adik aku pula dengan tak malunya oder sandwich daging. Kau memang makan banyak!

Si pengambil order cuba berjenaka manja dengan aku dengan mengatakan mahu Tabbouleh tu ke tidak. Okay lah, aku order juga Tabbouleh tu. Nak juga rasa apa si Tabbouleh ni. Masa ni mata aku meliar mencari tandas. Aku tiba-tiba teringat perkataan 'hamam' yang bermaksud tandas dalam bahasa arab. Ini pun aku ingat akibat aku melawat mak kawan aku yang baru pulang haji tempoh hari. Mak dia bercerita pasal tandas dan beliau menyebut hamam. Jadi aku dapat idea nak menyoal si pengambil order sebab aku memang nak pergi hamam pun. Heh. Jadi dialog aku dengan beliau lebih kurang macam ni:

Aku: Where is hamam?
Si pengambil order: Oh! you can speak arabic! (nada dia memang teruja masa ni). Hamam bla..bla..bla.. (cakap arab) sambil menunjuk ke sebelah kanan.
Aku: No. I only know hamam and syukran!
Si pengambil order: bla..bla..bla.. (cakap arab).


Dia teruja pula sambil cakap arab tu. Aku dah cakap aku tahu dua perkataan tu aje berani dia buat ayat panjang dekat aku! Tapi aku agak dipandang tinggi oleh keluarga ketika itu sebab mereka tanya aku apa itu hamam. Aku pun cakap la hamam tu tandas dengan nada ada sedikit riak macam konon arif perkataan arab la. Hehe!

Kakak aku adalah bekas pelajar sekolah agama. Jadi dia memang belajar bahasa arab dan tahu berbahasa arab. Sedikit katanya. Tapi aku tengok dia tahu je. Jadi dia suruh aku tanya kat si pengambil order apa nama beliau. Dan aku tak faham kenapa dia suruh aku yang bertanya sedangkan patutnya orang yang lancar berbahasa arablah kena soal. Berani suruh aku. Mesti si pengambil order tu tuduh aku nak mengurat beliau. Jadi, aku dalam keterpaksaan menyoal beliau (poyo). Tapi sebelum tu aku tanya kakak macam mana nak soal. Beliau cakap tanya dia 'Ma Ismuki' sebab dia lelaki. Kalau perempuan 'Ma Ismuka'. Okay jadi sesi dialog kami seterusnya macam ni:

Aku: Ma Ismuki?
Si pengambil oder: Muhammad. Bla..bla..bla .. (sambung cakap arab)
Aku: La understand you!!


Entahla, tiba-tiba je aku cakap 'La understand you'. Masa cakap aku tak rasa lucu, tapi sebab tengok orang lain gelak-gelak selepas itu, aku rasa aku dah buat perkara lucu ni. Si Muhammad ni pun satu, tadi kan aku dah bagitahu tak reti berbahasa arab lagi mau berkomunikasi arab dengan aku. Terus beliau dapat jawapan 'La understand you' daripada aku. Hahaha!! Bila diingat balik kelakar pula. Patut cakap jelah 'I don't understand you' ni aku nak rojak arab dengan english pula. Sebab 'la' adalah tidak dalam melayu. Aku bajet Muhammad boleh tangkap apa yang aku cakap kat dia kan. Adoi. Aku sampai sekarang masih tak faham dengan tindakan aku tadi. Malunya kat Muhammad!!

Tidak lama selepas itu makanan pun sampai. Sedapnya!! Ada roti, sandwich dan Tabbouleh yang jadi isu tadi tu pun sedap. Watak utama, nasi mandy amatlah lazat. Nasi ni kami minta untuk 2 orang punya makan, tapi boleh makan 5 orang. Pinggan dia macam dulang je, atas dia terbentang ayam tu tutupkan nasi. Memang terbaik. Rasa macam nak minta mak aku masak hari-hari je! Kalau aku suarakan kat mak aku ni mesti dia ketuk aku sebab beras digunakan mestilah mahal kan. Alaa!




Sebelah kiri itu Tabbouleh dan sebelah kanan tu roti yang tahu nama.


Watak utama: Nasi Mandy yang menjadi idaman qalbu.

Tuan ayah yang masa mula-mula tadi macam tak keruan nak makan apa menambah-nambah nasi. Siap order nasi tambah lagi. Sedap kan ayah?! Ayah mengakui kesedapan nasi tersebut dengan mengatakan boleh datang sini lagi lain kali. Hurreh..!!

Puan emak pun berselera. Mak cakap dapat juga dia makan nasi mandy ni akhirnya selepas dia tak dapat makan masa di Mekah dulu akibat dah habis. Adik aku yang diam je makan tapi tangan dia tak henti mencedok-cedok nasi. Macamlah aku tak nampak! Semua orang nampaknya bahagia makan nasi arab melainkan anak buah aku yang takda perasaan. Beliau memang tak suka makan nasi sebab dia suka makan mee lagi. Aneh kan budak tu? Tapi dia nak aiskrim. Aiskrim yang diorder amatlah manis. Kalau makan ni tiap minggu pasti bakal kena potong kaki tak lama selepas tu. Komfem!

Akhirnya licin kami makan. Semua orang puas hati dan bergembira dengan hidangan tengah hari tadi. Terima kasih kepada semua ahli keluarga yang menjayakan majlis tadi. Terharunya! (tak faham kenapa aku yang nak terharu ni).


Bukti kami kesedapan makan.

Aku berdoa supaya ibu bapaku memperoleh perkahwinan dan kehidupan yang dirahmati Allah SWT dan dipanjangkan usia dalam keadaan berkat dan beramal soleh. Semoga cinta mereka kerana Allah SWT, sampai ke syurga dan aku boleh menjadi anak yang membahagiakan mereka.

Nota: Aku pun nak jadi seperti mereka juga!

Sayang mak dan ayah selama-lamanya, tiada penghujung. (: