Apr 11, 2012

Gelang, cincin & baju kurung



Ini tangan Naurah ye. Kemain dia, umi (yakni pangilan Naurah kepada mak aku) telah menghadiahkan beliau seutas gelang seperti gambar diatas. Suka la tu (: Naurah dengan tamaknya lagi minta kat ibu beliau sebentuk cincin pula, nak sama macam ibu katanya. Disebabkan beliau dah memaksa/merengek nak juga cincin, terpaksa ibu dia belikan juga. Eh eh budak ni, kecil-kecil lagi ada hati nak jadi mami jarum ya!

Naurah balik dengan berlagak tunjuk kat aku gelang dan cincin baru dia. Katanya, dia dah kahwin sebab dah ada cincin, aku takda katanya lagi. Ewah.. berani ye budak langkah bendul aku! Beliau begitu teruja dengan cincin kecil beliau tu. Disebabkan cincin besar sedikit, terpaksa pakai di jari tengah walaupun dia marah tak sama dengan ibu dia yang pakai di jari manis. Budak ni betul-betul obses dengan ibu dia. Semua ibu dia buat, pakai dan apa sahajalah mahu ditirunya. Sampai letak cincin dalam pergelangan jam tangan pun dia tiru juga buat kat jam dia lepas tu letak sebelah jam ibu dia. Konon-konon samalah tu. Jeles sungguh aku.

Disebabkan Naurah suka sangat merajuk tanpa sebab kadang-kadang tu, ibu dan ayah dia serta umi telah mengugut untuk ambil balik gelang dan cincin dia kalau merajuk-merajuk lagi. Paling dia terkesan, kalau suka sangat merajuk tak boleh kahwin. Terus berperangai baik sebab takut tak dapat kahwin. Budak ni memang tak sabar betul nak kahwin. Asyik bagitahu dia nak kahwin je. Seram betul lah!

Tapi gelang dan cincin tu tak boleh pakai pergi sekolah lah. Tak sesuai malahan bahaya. Sekarang kena simpan dulu, hari raya nanti baru pakai ye budak!






Kali ni, giliran aku pula berlagak dengan Naurah. Puan mak telah menghadiahkan aku sepasang baju kurung pesak yang sangat traditional. (Traditional atau erti kata lain seperti orang tua-tua dan dahulukala. Mak dan kakak aku selalu cakap yang aku taste seperti orang tua, suka warna yang kelam, tak ceria dan lama-lama punya style. Tak kisah lah, aku tetap suka juga!) Terima kasih mak! Sayang mak sejuta (: Sesungguhnya mak aku sangat memahami, pemilihan warna dan corak yang tepat dengan citarasa aku. Walaupun sekali tengok macam kain pelikat je baju ni, tapi tak kain pelikat pun sebenarnya. Sebenarnya baju ini sangat cantik ya. Hehe! Tak sabar nak tunggu hari raya pula rasanya. Barulah boleh pakai baju baru. Hurreh! Cantik bukan baju ni? Sila kata cantik ya. Ini paksaan!

Mar 6, 2012

Kek ala-ala eskrem



Marilah kita makan eskrem nak? sebab eskrem sangat lazat/enak/sedap/menyelerakan jadi sangat suka eskrem. kali ini menu adalah kek ala-ala eskrem.

Buat kek eskrem ni sangat mudah. tutup mata pun boleh. tipulah tu kan tutup mata pun boleh. meraban nanti nak bubuh bahan-bahan. cet. kek eskrem enak ni nanti boleh lah dijamah di waktu petang hari-panas-panas-tu ataupun masa tengah menonton tv ke bersama keluarga. ataupun, kalau biasanya di hari jadi kita makan kek, apa kata buat kelainan dengan membuat kek eskrem pula. selain nampak up dan menarik, mesti orang yang makan nanti tuduh kita beli eskrem tu di Baskin Robin. chewah!

Barang-barang yang diperlukan pertama ialah biskut untuk base eskrem ni. tak kisahlah nak biskut cap apa, Marie ke Oreo ke, Mcvities ke, terpulang. dalam kes gambar diatas, aku guna oreo sebab adik aku paksa buat oreo. (tapi oreo sangat manis kan!) tumbuk-tumbuk si oreo ni hingga hancur, gaulkan bersama 2 sudu butter yang telah dicairkan dan ratakan di atas dulang. dalam kes diatas, aku lapikkan dengan plastik dahulu di loyang ini supaya mudah nak keluarkan eskrem ni nanti. kemudian, sila gaul dan padatkan hancuran oreo tadi di sekeliling loyang. berkenaan loyang tu, terpulang anda nak pakai loyang apa. nak empat segi, bulat, bujur, love atau apa-apa dulang yang ada di dapur anda lah.

barang kedua ialah eskrem. kedengaran tadi seumpama aku buat eskrem ni sendiri kan? idok le jawapannya yong oii. mana la reti nak buat eskrem sendiri. beli je sudah memadai. jadi untuk kes gambar diatas, aku beli eskrem cap Wall's Paddle Pop. konon-konon warna pelangi kan cantik, jadi pastinya eskrem tu pun nampak nyum-nyum gitu. sila beli satu tupperware eskrem tu tau. nanti biarkan cair sedikit eskrem tu dan selepas itu tuangkan di atas base biskut tadi. kasi sapu rata di semua bahagian. sila ratakan dengan cantik-cantik ok.

barang ketiga yang diperlukan adalah coklat cip/coklat rice/kekacang atau apa-apa lah kegemaran kamu. boleh jadi nak potong kecil-kecil buah-buahan ke, letak biskut love letter ke, letak biskut kecil-kecil yang gambar teddy bear tu ke, sumi ke, terpulang. seperti mana kes di atas, aku letak coklat cip dan juga badam. taburkan dengan suka hatinya di atas eskrem tu. selepas sudah siap menghias, sila simpan eskrem di dalam chiller. untuk mereka yang freezer sekali letak dengan bahan-bahan makan mentah seperti ikan,ayam,daging dan sebagainya, sila tutupkan eskrem dengan plastik agar bau hanyir bahan mentah tu tak terserap dek eskrem ini. jadi kesedapan dan keenakan eskrem paddle pop boleh terus sampai ke tekak anda.

mudah kan? kan kan? selamat membuat dan selamat makan eskrem ya!

Feb 29, 2012

29 Februari 2012

Hari ini 29 Februari 2012. Hari yang muncul sekali dalam 4 tahun.

Semoga kita dapat berjumpa lagi pada 4 tahun akan datang ye 29 Februari! (:

Feb 26, 2012

Cuci Mata

Marilah kita mencuci mata dengan melihat gambar-gambar menarik ini. Orang kata, jauh perjalanan luas pemandangan. Takpalah, tak dapat pergi sendiri pun, tengok gambar, serupa juga dah luas pemandangannya. Ewah!


Ini sebuah masjid. Kot. Sebab nampak pemuda-pemuda pakai kopiah tu.


Sah! Ini adalah sebuah masjid sebab nampak bayya kat tengah-tengah tu seperti duduk tahiyat akhir je tu.


Ce teka ni apa. Ce teka!


Inilah Taj Mahal. Mahal na mahal kita. Eh, tetiba!


Masjid ni.


Ini tiles nak buat meja makan. Abang ipar cakap kalau aku pegang ni gerenti pecah. Hamboi.. kemain lagi si abang ipar ni ek!!


Tak silap ini adalah sebuah istana. Taj = Istana.


Macam kuil je. Tuduh je lah ni kuil.


Yalley... yalley... yalleyy... rumbaaa... ~ ( seram pulak tengok mata akak ni! ).


Kacak bayya ni setelah lilit-lilit kepala cenggitu. Ngeh~


Dah, tamat sudah sesi berjalan-jalan kita. Balik rumah tidur yok! Hehe.

Feb 24, 2012

Kad Kahwin 2

Seperti sebelum ini, entry ini bukanah nak show off kad kahwin aku, tapi kad kahwin orang lain ye. Kebelakangan ini, keluarga kami asyik menerima kad kahwin yang menarik aje. Geram juga tengok. Seolah-olah mereka ni sudah mencuri idea aku pula. Okay, ini gurauan. Hehe.

Kali ini Tuan Ayah yang teruja dengan kad kahwin ni. Beliau suruh tengok. Berkenan katanya. Kita pun berkenan lah ayah! Sungguh comel dan klasik. Sesuai sangat lah dengan jiwa tua aku ni. Cet.

Okay, bersedia ye tengok kad kahwin yang comel ni.

Jeng.. jeng.. jeng.. !


Comel bukan? kan? kan?

Itulah, memang kawasan kejiranan aku ni suka bagi kad yang molek-molek. Itu hari kad sekolah, ini surat, lepas ni kad gigi agaknya! Jom kita tengok lagi rupa kad kahwin ni apabila dibuka.



Lagi ada apa ye?



Oh, siap disertakan dengan peta negeri. Ini sungguh menakjubkan! Dekat peta negeri tu juga diletakkan tempat-tempat menarik yang boleh dilawati. Disebabkan perantin ni orang Selangor, jadi tempat-tempat menarik di sekitar Selangor lah yang ditunjukkan. Kalau lah perantin tu dari Amerika, agaknya kena guna kertas A3 nak cetak peta negara Amerika. Amerika kan besar. Haihh.

Tu je setakat ni. Nanti aku dapat kad kahwin yang menarik lagi nanti boleh kasi tayang.

Nota: Aku ingat nak buat kad kahwin berbentuk poskad lah. Sila jangan tiru!