Dec 9, 2011

Kad Kahwin

Tadi puan mak telah memanggil aku. Gempar katanya! Laju-laju aku lari untuk mendapatkan beliau. Ada sesuatu yang menarik nak ditunjukkan, kata beliau lagi. Aku fikir aku mesti dapat hadiah ni!! (konfiden).

Tapi bukan hadiah. Cis! Puan mak nak menunjukkan kad kahwin yang sangat unik baru dia dapat tadi. Ya...!!! Memang amat unik pun! Berkenan aku menengoknya. Rasa macam nak simpan pulak. Sebab begitu kool. Tak tipu! Moh tengok kalau tak percaya.

Taraaa..!~


Nice bukan??

Kreatif betul la. Kan? Ke aku yang baru tengok ni. Sebab ni kali pertama jumpa kad kahwin sebegini. Selalu tengok yang keras-keras punya tu,katun-katun la dan riben besar-besar tu la. Kad ni pulak mengingatkan zaman sekolah rendah buku kulit kayu balak tu. Sebab kad ni pun guna kertas kayu balak tu jugak. Suka!( mood:teruja)

Okay, jom tengok macam mana lagi kad ni punya design.


Haa.. kat belakang ni ada kalendar tahun depan. Bolehlah aku bulatkan tarikh lahir ahli keluarga nanti. (:


Atau bila dikepakkan kad ni, maka ianya jadi macam ni



Lepas tu dekat depan bawah perkara tu tulis '08 Muka Termasuk Kulit'. Eh, apa daa comel sangat!

Nota Kaki: Tak dapat kahwin tengok kad kahwin pun jadi la. Hahaha!! Nanti aku nak buat kad kahwin macam report card sekolah. Jangan tiru! (banyak berangan.. haiihh..!)

Dec 5, 2011

Konfius (-_-)

2 3 4 5 hari ni selesema menyerang. Okay, tak perlu komplen sebab sepanjang tahun pun aku selalu dihinggap selsema yang menyesakkan. Kita perlu merasai bagaimananya bila susah bernafas. Sebab ada orang lain yang hidup bertahankan alat bantuan pernafasan. Aku yang baru selesama sikit ni berani pula nak komplen-komplen. Eh, tak. Aku tak komplen. Mana ada. Sekurang-kurangnya Tuhan bagi aku kesempatan untuk hidup hari ini, untuk memohon kemaafan atas dosa-dosa dan noda semalam. Fuhh~

Bukan fasal selesama nak cerita kat sini.

Perkara ni aku selalu fikir. Dari dulu sampai sekarang. Sebab dua-dua amat penting. Dan dua-dua amat diperlukan. Bagi kamu, apakah yang lebih penting?

Jujur atau Ikhlas ?

Kejujuran atau keihlasan? Mana satu yang datang dulu ya?

Bagi aku, aku percaya kepada keikhlasan datang dulu. Sebab dengan adanya keikhlasan barulah datang kejujuran. Keikhlasan ni bagi aku macam sebiji buah yang hampir busuk. Walaupun isinya hampir busuk, tapi mesti ada part yang elok lagi dan boleh makan. Pasti kita dapat rasai nikmat walaupun buah tu hampir tak elok lagi. Erk.. berani aku samakan keikhlasan dengan buah yang hampir busuk ya? Tak patut! Tapi aku selalu berfikir begini. Tak pedulilah kalau kamu tak setuju. Wekk..!

Keihlasan adalah sifat dimana bukan sahaja perkara baik yang kita kongsikan, tapi perkara yang tak baik juga. Tak kisah lah ianya berkaitan diri sendiri ke, apa ke, tapi kita kongsi banyak kelemahan dari kehebatan kita. Barulah kita tidak kufur nikmat Tuhan kan? Oh, yang ni aku memang pandai-pandai mereka ayat. Macam mana nak cakap ye, aku ni dah lah tak reti cakap direct-direct, nak tulis pun aku tak mampu nak cari/gunakan perkataan yang sesuai. Tapi aku harap maksud aku dapat disampaikan.

Tiba-tiba rasa ni tengah tulis satu catatan yang serius pulak.

Sebab aku rasa, jujur sangat pun tak elok juga (apa daa khurafat ni!). Sebab jika kamu terlalu nak menunjukkan kejujuran kamu, kamu tak ada keihlasan terhadap orang lain. Ni bukan bermaksud aku mengajar kamu orang menipu, tidak. Kejujuran itu sama penting dengan keikhlasan. Dan disebabkan kejujuran kamu itu kadang kala kamu terlupa yang hidup ni bukan hanya ada kamu saja. Ada aku dan ada orang lain juga. Jadi, setelah kamu betul-betul ikhlas, kejujuran itu akan datang dengan sendiri, bukan? Ya, yang ni aku yakin. Erk, berapa banyak jujur dan ikhlas daa.

Walaupun aku suka menipu secara kecil-kecilan kepada ahli keluarga dan kawan-kawan rapat aku, aku menipu atas dasar gurauan berkasih je. Eceh! Macam baru-baru ni, aku tipu mak aku dengan mengatakan yang aku dah kurus sikit akibat seluar jeans dah longgar walhal aku main cakap je, seluar tu dah basuh banyak kali tu yang dah longgar. Lagian, timbang badan pun tak, ada hati menipu mak sendiri. Maaf mak! Hehe. Juga, aku telah menipu Tina dengan mengatakan Amun dah putus tunang dengan Bawang. Hahaha!! Kalau awak baca ni Tina, kita tak salah tau! Amun yang tipu dulu, kita tukang tambah perasa aje! Berani awak percaya betul-betul ek! Apa daa lucu! Maaf maaf!! (:

Ehem.. Bebalik semula kepada kejujuran dan keihlasan.

Walaupun keiklasan aku tulis selepas kejujuran pada semua ayat, tapi di hati aku keihlasan la yang berada di carta teratas sekali. Eceh! Dah macam lagu Najwa Latif Carta Hati pulak. Tak kisahla, lagu tu pun nice jugak. Wee~ Jadi, aku amat berharap pada keluarga dan semua orang yang aku kenal dan aku kawan, mereka akan ikhlas seperti mana aku ikhlas kepada mereka. Ececeh! Sebab.. sebab jika mereka tak ikhlas, aku nak tumbuk perut mereka masing-masing. Hahaha! Ehh.. tapi rasanya keikhlasan tak perlu dinyatakan bukan? woppss... aku terlebih sudah! :P

Rasanya aku sudah merungkai permasalahan kejujuran dan keihlasan ni setelah sekian lama berfikir. Walaupun aku tak sertakan dengan dalil-dalil yang menyokong, tapi aku tetap akan setia kepada keikhlasan. Kamu macam mana?

Nota Kaki: Masa darjah 6 dulu, nama kelas aku 6 Jujur. Hekhek (:

Dec 1, 2011

Hilang


Hilang kata bukan hilang suara
Hilang rasa tapi bukan hilang jiwa

Oct 11, 2011

6hari bermotorsikal

Eceh.. tajuk macam la aku yang menunggang motorsikal. Sebenarnya,aku ni tahap pembonceng je. Lesen pun tak ada. Bukan takat lesen takda, bawa motor pun tak reti. Leceh betul.

Minggu lepas (2minggu lepas lebih tepat), aku telah menghadiri seminar selama 7hari. Seminar berkaitan Halalan Toyyiban. Sungguh menarik,tertarik dan teh tarik. Eh,apa ni? Abaikan sebab seminar itu memang berguna untuk kehidupan. Disebabkan lokasi seminar ialah di Bandar Utama,jadi aku dan rakan,Tina (nama popular)berkeputusan menaikki motor sahaja untuk cepat dan mudah sampai. Pastinya Tina yang tunggang dan aku yang bonceng, kan. Aku dan Tina sekampung,dari Kajang jadi Tina merasa sudah menjadi tanggungjawab beliau untuk hangkot aku sekali ke seminar (pandai-pandai je). Dua rakan lain kami yang terlibat ialah Nadi dan Fada (juga nama popular) beralamat di Ampang. Jadi kami berjumpa mereka di tempat kejadian terus sebab mereka menaikki kereta.

Pada hari pertama seminar,kami je yang seperti wanita muda mudi. Ya,ni betul-betul,kami tak perasan. Sebabnya peserta yang lain kelihatan professional,bertali leher dan berkasut kilat. Mana mungkin kami nak bertali leher pula kan tapi gambaran adalah seperti itulah-kami seperti budak-budak sahaja. Pada masa ni,kami semua terfikir yang kami ni dah macam salah sertai seminar tapi tak kan nak berlalu pergi macam tu sahaja kan,sebab Puan Mak aku pernah pesan,buat kerja habiskan,jangan separuh-separuh. Jadi dengan perasaan yang bercampur baur,kami harungi hari pertama dengan mood gemuruh.

Sejak hari pertama hingga habis seminar,makanan yang dihidangkan di pusat berkenaan amatlah lazat ya, lazat. Adakah lazat sebab kami:
1) terlalu lapar sebab duduk dalam bilik berhawa dingin
2) makan ramai-ramai setelah sekian lama tak berjumpa
3) makanan yang disediakan itu memang lazat

Tak kisah la apa jawapan sekalipun yang pasti memang sangat lazat hidangan yang disediakan. Waktu membaham makanan adalah pada jam 10 pagi, 1 petang dan 4 petang. Kelihatan kami macam asyik makan saja kan? Tapi memang betul pun kami asyik makan je. Mesti berat badan aku dah naik ni! Tak nak la aku timbang berat sebab tak nak terima kenyataan. Baik, abaikan saja.

Sebenarnya,bukanlah kisah seminar aku nak ceritakan disini,tapi kisah menaikki motor. Sebab apa aku nak cerita kisah motor ni,sebab Tina yang paksa sebab tu motor dia katanya (sekali lagi aku pandai-pandai reka ayat). Tapi,jauh di lubuk hati aku paling dalam,aku nak mengucapkan jutaan terima kasih aku kat beliau yang sudi menumpangkan aku selama 6 hari menaikki motor. Tanpa beliau mungkin aku hilang arah. Memang boleh meminjam kereta dari Tuan Ayah, tapi jam berapa pula aku nak keluar rumah? Adakah subuh di jalanan? Dah la masuk seminar jam 9 pagi. Aku tak sudi bangun amat awal untuk bersiap-siap. Tak rela okay!

Sehari sebelum ke seminar,aku bercerita bersama Puan Mak dan kakak tentang hal aku yang menumpang Tina esok. Antara isi perbualan kami adalah:

Puan Mak : Kau esok tak payah pakai kain dulu,dah sampai nanti baru pakai kain. Pakai
je seluar tu dulu.
Aku : Eh,yeke mak? Tak kelakar ke? Mak biar betul!
Kakak : Yelah,ramai je budak opis aku buat macam tu. Memang la.
Puan Mak : Ya,apa yang kelakar pulak. Berkain lagi susah kau nak naik motor.

Okay,kisahnya mudah je. Rupanya naik motor ni tak payah pakai kain dulu kalau pakai baju kurung,pakai je seluar trek dah sampai nanti baru pakai kain. Baru aku tau. Selama ni aku pergi kelas naik bas atau jalan kaki, jadi aku tak berapa nak tau lah tentang hal yang satu tu. Jadinya,esok pagi-pagi aku dah ceria tunggu Tina kutip kat rumah dengan baju kurung seluar trek (nak gelak la tu). Rupanya Tina pun buat hal yang sama,tapi ada sikit perbezaan sebab beliau pakai jubah jadi beliau gulung-gulung kan je jubah beliau hingga ke atas. Amatlah pro okay!

Mari selang cerita dengan perihal motorsikal Tina pula. Motorsikal beliau ni sangat hebat okay. Gerenti bro-bro kat traffic light masa merah cemburu dengan motor beliau bila jeling kat sebelah tengok. Warna merah menyala, ditunggang oleh awek pulak tu,mesti makan hati punya tengok (lagi sekali aku pandai-pandai je). Kalau aku ada lesen motor dan wang lebihan, mesti aku nak motor ni juga. Ini adalah gambar hasil google aku sebagai bukti. Gambar motor sebenar beliau yang dipanggil Unta tu tak dapat aku nak mengambil gambarnya disebabkan keadaan telefon bimbit aku yang tiada menyediakan perkhidmatan kamera. Sedih.



Nice bukan?





Aku nak ucap jutaan terima kasih kat Unta yang sudi menanggung aku yang berat ni. Beliau banyak buat kelakar kat aku. Ada satu kali tu tiba-tiba termati pula si Unta ni di simpang nak masuk ke lokasi kejadian tu. Terpaksa Tina kayuh dengan kaki perlahan-lahan hingga ke tepi jalan. Aku tak dapat nak bantu beliau sebab aku pun terkial-kial tak tahu nak buat apa. Jahanam betul! Kami gelak dulu tepi jalan, cakap baik-baik dengan Unta lepas tu Tina cuba hidupkan Unta dan jeng.. ! Beliau hidup semula. Buat suspen betul la si Unta ni! Apa - apa pun terima kasih kat Unta sebab masa duduk tepi jalan tu sempat la mata kami merliar tengok kot-kot ada artis ke keluar masuk kat Tv3 tu. Tapi apa pun tak nampak. Cis!

Kisah seterusnya bersama Unta ialah sewaktu aku dan Tina keluar waktu rehat pada hari Jumaat yang rehat lama tu sebab nak cari kedai photostat. Amatlah sukar nak cari kedai yang menawarkan caj yang berpatutan memandangkan sehelai kertas RM 0.20 dan sudah tentu aku dan Tina menolak keras apabila caj RM 0.40 dikenakan depan belakang photostat! Kami nak photostat beratus-ratus helai kertas kot, jawapannya kami kena bayar ratus-ratus ringgit ke untuk caj photostat berkenaan?? Memang kami tak mampu la kan! Cari punya cari, akhirnya kami ke satu gedung mana tak pasti, di tepi jalan. Niat kami nak tanya kepada dua orang gadis India muda ni tentang kedai photostat tapi ada sedikit aksi kecil telah berlaku. Sewaktu kejadian,kami di atas motor,aku berkata kepada Tina supaya bertanya kepada 2 orang gadis berkenaan. Tina terus hon dan ke kiri hingga ke seorang gadis yang sedang nak tutup pintu kereta. Beliau terus menarik handbag sendiri dan bermuka sungguh takut,cuak seolah-olah kami mahu merentap handbag berkenaan dari beliau. Tina terus angkat tangan dan mengaku 'kami bukan peragut' dan aku dibelakang Tina ni pun dengan tindakan refleks terus melakukan perkara yang sama! Kami Bukan Peragut !! Setelah itu, gadis berkenaan barulah tersenyum setelah dibagitahu hal yang sebenar kami datang nak cari kedai photostat dan beliau menunjuk kat dalam gedung berkenaan ada kedai yang menawarkan servis tersebut. Isk,tindakan gadis itu memang betul. Beliau pantas menyorokkan handbag tapi masalahnya ada mata-mata memandang di seberang jalan. Pastinya mereka menuduh kami peragut juga! Isk.. sungguh kejam jika cerita sebegitu disampaikan dari mulut ke mulut! Tak rela!


Kedai tersebut menawarkan harga yang kami tak mahu bayar. Kemudian,kami ke tempat lain pula. Tempat yang caj RM 0.40 rasa-nak-maki-hamun tu. Lalu,dengan pantas kami beredar dan ke tempat lain pula. Puas mencari dan hampir putus asa,aku ternampak sebuah kedai photostat(khas photostat) tapi di seberang jalan. Jadi Tina kena buat u-turn haram untuk menyingkatkan waktu perjalanan ditambah pula gerimis mula mengudang. Mencabar betul! Akhirnya kami masuk kedalam dan berbincang dengan puan tokey. Beliau bersetuju dengan harga RM 0.10 depan belakang tapi tak stapler. Tak kisah la,janji murah sebab wang yang kami ada pun tak membenarkan kami nak bayar lebih. Jumlah cetakan sebanyak 588 helai kalau aku tak silap. Masa menunggu kertas dicetak,hujan selebat-lebatnya mencurah. Aku kini dah tiada perasaan lain selain pasrah menunggu hujan reda. Tadi,aku nak cepat sangat balik sebab takut hujan. Sekarang,aku dah tak kisah pun sebab aku lebih suka hujan memuntahkan airnya dahulu. Kami tunggu pun tak lama,hujan lebat hanya sekejap seolah-olah memahami perjalanan kami yang berbaki lagi 3 jam untuk tamat seminar. Kami pulang dalam renyai-renyai hujan yang nikmat (:

*Banyak lagi kisah Unta. Tapi mengantuk pula mata. Mari bersambung kemudian atau tak sambung-sambung lagi. Haha!

Oct 9, 2011

Coret kosong

Penantian itu satu penyiksaan? Betul ke?

Penantian.. hmm.. ikut suka pentafsir bagaimana penantian/menanti/ itu diterjemahkan. Atau mungkin contoh penantian seperti :-

1) menanti kedatangan hidangan yang dipesan di kedai makan yang tak sampai-sampai lagi
2) menanti keputusan peperiksaan
3) menanti tren komuter yang menguji kesabaran ketepatan waktu kehadirannya
4) menanti entry terbaru (ehem)
5) menanti cili masak dalam kuali
6) menanti jodoh

atau

macam-macam jenis penantian lagi la. Yang pasti sekarang ni aku tak sabar nak menanti kepulangan ayahnda dari surau untuk pergi makan char kuew tiaw(tak reti eja). Hurreh!

*Lepas makan char kuew tiaw(tak reti eja) baru la ada tenaga nak meneruskan penulisan. ( ye-ye je)


Sila teka apakah ini?

Aug 23, 2011

Campur+Campur

Lamanya dah tak menaip kat sini. Sebelum ni banyak benda nak dituliskan tapi pemalas. Menyesalnya sebab sekarang dah lupa nak cerita apa. Ceh.

Kejapnya dah masuk hari ke 23 puasa. Cepat betul Ramadan berlalu. Tak pasti Ramadan seterusnya dapat jumpa lagi ke tidak.

Okay,puasa kali ni tak jejak langsung ke Bazar Ramadan. Takda nak beli air tebu ke,ayam percik ke mahupun jalan-jalan cuci mata. Tak best kan kehidupan aku?

Oh ya,24 Juli hari tu aku pergi tengok game Malaysia lawan Chelsea. Aku mati-mati ingat ada Kapten Safik game tu,rupanya salah. Beliau takda. Memang kecewa tapi takpa,dah tengok rimau-rimau lain terubat sikit hati ni. Eceh!

Lagi apa ya.. ha.. sebelum tu masa berapa hari bulan entah aku pergi main ATV di Kemensah. Memang TERBAIK WOK! Sungguh seronok ya membonceng (membonceng ke memandu ya?) ATV tu. Track dia pun ganas dan berliku. Ada lumpur-lumpur serta buluh-buluh yang menyukarkan pemanduan. Menarik! Kalau aku kaya lagi tahun depan,nak main pula yang sesi 3 hingga 4 jam tu. Mesti rasa macam nak beli satu dan bawa balik rumah nanti.

Setakat ni dulu. Otak dah tepu tak ingat apa-apa kejadian sebelum ni. Perlu dirujuk kepada sang diari. Nanti kemudian boleh edit balik entry ni.

Nota: Sebarang bukti gambar pun tak dapat nak dilampirkan di sini. Baru beli notebook baru sayang pula nak masukkan pendrive yang super-duper bervirus tu. Apa boleh buat, pc dan lappy sebelum ni dah jahanam. Dah mati. Terpaksa keluarkan wang untuk membeli yang ini pula. Nampaknya raya tahun ni tak meriah tanpa kehadiran baju baru. T_T

Jun 26, 2011

Biskut



Disebabkan esok (tapi sebenar macam hari ni je sebab dah masuk tarikh baru) ada sambutan majlis kelahiran anak buah tersayang, makanya aku ditugaskan memasak cookies untuk diserahkan kepada kanak-kanak yang bakal datang meraikan beliau. Kanak-kanak memang suka makan coklat la,gula la,benda manis-manis semua ini kan, jadi aku dan ibunda serta ibunda kepada anak buah bersepakat untuk membuat cookies ajaib ini. Kenapa ajaib? Sebab bila tengok cookies ni nampak biasa je kan, sebenarnya kan ada biskut Oreo dalam dia. Haa.. magik kan?! Sila bagi tepukan kalau setuju ini adalah sebuah magik (:
Gambar diatas adalah bukti hasil selepas dikeluarkan dalam peti sejuk sebelum dimasukkan kedalam kotak-kotak kecil yang istimewa untuk diedarkan kepada kanak-kanak riang nanti.


Jom tengok dengan lebih dekat. Kot-kot ternampak kutu lalu ke.. heh









Mari letak cookies dalam kotak kecil. Ianya bertujuan untuk menipu kanak-kanak bahawasanya ini adalah hadiah kecil yang khas diberikan untuk mereka.



Apa ni??! Aku tak faham kenapa gambar ni senget. Teleng kepala macam ni kot nak tengok. Dah 4 kali aku betulkan. Aku dah give up. Lantak la. Anggap je la style senget-senget ni. Lagi, aku malas nak lekat-lekat ribbon ke apa bagai. Biar je togel macam ni. Cara juga ni. *konon*

Oh ya,anak buah nak pelekat gambar Barbie juga. Tak nak gambar lain sebab beliau selalu rasa yang beliau ni adalah seorang Princess, mak beliau adalah Ibu Princess dan nenek beliau adalah seorang Queen. Bagaimana pula dengan nasib mak cik dia ni? Makcik dia pula seorang Princess Fiona katanya (kau jangan bagi Princess Fiona semasa beliau berwajah Shrek pula ya budak! Siap la!)

Kepada kanak-kanak lelaki memang tak ada pelekat Ben 10. Terpaksa la makan Barbie ni.